Onze visie

De Zomergaard is niet ‘zomaar’ een basisschool, maar een school met een bijzonder onderwijsconcept. De kern van onze aanpak is dat ieder kind, op een manier dat bij hem of haar past, op het eigen niveau kan werken en leren.

Kleurrijk Gepast Onderwijs

Kleurrijk Leerlingen zijn allemaal verschillend. We leren anders, we zijn goed in verschillende dingen, we zien er allemaal anders uit en we mogen er allemaal zijn!  Met elkaar vormen we een kleurrijk palet.
 
Gepast  Leerlingen kunnen bij ons op hun eigen niveau werken. Binnen vakgebieden zijn ook duidelijke differentiaties mogelijk. Alle vakgebieden zijn verdeeld in leerlijnen. Elke leerlijn volgt een kind op zijn/haar niveau. Een kind ontwikkelt zich ten opzichte van zichzelf. Niet ten opzichte van de ‘gemiddelde leerling’. De gemiddelde leerling bestaat namelijk niet!
 
Onderwijs  Leerlingen hebben van binnenuit de motivatie om te leren. Deze motivatie proberen we te vergroten door het onderwijs zo aan te bieden, dat leerlingen op een manier leren die bij hen past. Daarnaast werken wij in de middagen thematisch. Dit doen wij omdat leerlingen dan het verband zien tussen de verschillende vakgebieden. Het is dan logisch dat ze dingen leren die met elkaar te maken hebben. Leerlingen leren het systeem zien: alle onderdelen hebben met elkaar te maken!
 
Wij werken vanuit onze ‘big five’:
  1. Wij zijn allemaal anders en we mogen er allemaal zijn!
  2. Ik leer door te ontdekken op een manier die bij me past!
  3. Wij leren door doen. Iedereen leert bij ons; ook de leerkrachten!
  4. Ik heb talenten die ik goed kan gebruiken. Andere leerlingen hebben weer andere talenten. Samen zijn we sterk!
  5. Bij ons op school leert iedereen met en van elkaar. Wij kunnen zelfstandig werken en kunnen daar zelf keuzes in maken. De leerkrachten helpen ons daarbij!
Onze kernwaarden
Het team heeft met elkaar kernwaarden geformuleerd. De kernwaarden komen van binnenuit en worden gedragen door het hele team:
  • Kleurrijk onderwijs, waarbij kleurrijk enerzijds staat voor de brede ontwikkeling van alle leerlingen en anderzijds voor het leren binnen een multiculturele school (zie voorwoord).
  • Leerlingen krijgen voldoende ruimte om zich te ontwikkelen. Zowel cognitief als creatief.
  • Het team maakt gebruik van elkaars kwaliteiten en kan daarop vertrouwen.
  • Wij, zowel leerlingen als team, leren met hoofd, hart en handen
  • Wij leren vanuit betrokkenheid
  • Wij leren van en met elkaar
  • Leerlingen krijgen de kans om zich te verwonderen en van daaruit verder relaties te leggen.
  • Wij geven onderwijs vanuit de behoefte van de leerling. Wij noemen dit: Gepast Onderwijs.
  • Leerlingen ontwikkelen zich zo breed mogelijk
  • Leerlingen ontwikkelen ook een voorkeur van een manier van leren en mogen deze ook hebben, ons onderwijs sluit hier zo goed mogelijk op aan.
  • We bereiden leerlingen voor op de toekomst en de maatschappij.
Twitter